Av Hammarby Fotboll, Publicerat för 8 år sedan.
I måndags morse nådde oss det oerhört sorgliga beskedet att Patric Ljungström, tidigare mångårig marknadschef för Hammarby Fotboll, har avlidit.
På derbyt skulle Patric ha suttit tillsammans med en av sina äldsta vänner på Västra, hans favoritsektion. Han hade garanterat varit lycklig över den formidabla andra halvleken tillsammans sina många vänner i det Hammarby som varit en stor del av hans liv.
Så blev det inte.
– Vilken kreatör! var Patrics favorituttryck.
Han själv var många år en av de viktigaste kreatörerna bakom Hammarby Fotbolls kommersiella utveckling från ideellt arbete till succén på Tele2 Arena.
Patric engagerade sig i Hammarby Fotboll i slutet av 1990-talet som marknadsansvarig i styrelsen, på den tiden ett ideellt uppdrag. Ett av hans första initiativ var att lansera den nya företeelsen ”säsongskort”, en inte helt given succé på den tiden.
– Men då kan inte alla köpa biljetter till de mest attraktiva matcherna, löd kritiken.
– Just det, ansåg Patric.
Hammarbys mest lojala supportrar skall naturligtvis ha förtur till de bästa platserna. Engagemang och lojalitet skulle belönas.
Lanseringen 1998, en av Hammarbys publika pionjärinsatser i svensk fotboll, blev en succé med 3 500 sålda säsongskort. Långt över förväntan i en tid när publiksiffrorna sällan kravlade sig över 5 000. Och sedan dess en stabilt växande intäktskälla i Hammarby Fotbolls ekonomiska utveckling.
När planerna på en ny fotbollsarena började konkretiseras blev Patric Hammarbys representant i utvecklingsprojektet, och den drivande idégivaren bakom den anpassning till fotbollspublikens krav, som gjort Tele2 Arena till Nordens överlägset bästa fotbollsarena.
Inför flytten från Söderstadion engagerades Patric åter som marknadschef i klubben. Planeringen av den publika flytten påbörjades 2011, ungefär samtidigt som Hammarby gjorde en av de största ekonomiska förlusterna i klubbens historia och var en snedspark i Ängelholm från kval med risk för degradering till Division 1.
Att då våga sätta visionen ”Nordens starkaste matchupplevelse” var visionärt, i dess sanna bemärkelse. En viktig del och ledstjärna för allt det arbete som gjorts på många, många händer och resulterat i Nordens största hemmapublik.
Efter avskedet från Hammarby Fotboll för ett par år sedan engagerade sig Patric i projekteringen av Nya Studenternas i Uppsala, ett projekt som gjorde honom riktigt stolt.
– Kommer att bli Sveriges bästa arena, var hans stiltypiska uppfattning. Ibland med tillägget ”efter Vår Arena”. Men inte alltid.
Patric var en kreatör och konstnärssjäl i begreppets bästa, men också dess tyngsta bemärkelse. De senaste åren har Patric kämpat sig genom en tung period, och precis som vi såg honom göra sig redo för nya matcher, så tog comebacken ett oväntat och abrupt slut.
Våra tankar går till Patrics närmaste och hans många vänner. Hammarby kommer för alltid att minnas honom som den rolige, påhittige, omtänksamma och ömtåliga söderkis han var.
Vila i frid, Patric Ljungström.
Publicerades för 11 månader sedan
Publicerades för 11 månader sedan
Publicerades för 11 månader sedan
Publicerades för 11 månader sedan
Publicerades för 1 år sedan
Comments