toggle menu

Inför årsmötet 2017: Peter Granström

Av Mattias Jansson, Publicerat för 7 år sedan.

I morgon tisdag håller Hammarby IF Fotbollförening årsmöte. Bland annat väljer medlemmarna där sin styrelse. Kandidaterna från valberedningens förslag presenteras därmed i intervjuer. Nu är turen kommen till Peter Granström som är nominerad till en post som ordinarie ledamot, med en mandatperiod på två år.

 

Peter Granström är planner, jobbar med varumärkes- och kommunikationsfrågor för bland andra Mäklarhuset (Sveriges fjärde största fastighetsmäklare), Universum, som rankar arbetsgivare i 58 länder, Nordic Growth Market, börs- och derivathandel, och en rad andra varumärken. Han är även klubbråd i Finska Akademien, delägare och tidigare styrelseordförande i Offside Press, och har tidigare bland annat varit VD för reklambyrån OgilvyOne. Peter var en av de första som flyttade in i Hammarby Sjöstad, där han bor med Erica, Theo och Malou. Han har också en äldre son ”som konverterat från Djurgårdare till Hammarbyare, trots att han jobbar i närheten av Vännervallen”.

 

Och nu börjar det väl vara på sin plats att också ta med tiden i Hammarby IF FF-styrelsen i en sådan sammanfattning. Du är nu återigen föreslagen för omval med två års mandatperiod. Vilka är de främsta drivkrafterna?
– Det mest stimulerande och utmanande styrelseuppdrag, jag har fått förmånen att arbeta med. Varje åtgärd, varje beslut, varje formulering nagelfars och ifrågasätts av pålästa medlemmar. Det är ett stort ansvar.

 

Hur ser du på den gångna tvåårsperioden, övergripande för Hammarby Fotboll?
– Ungdomsverksamheten fortsätter växa med 20-25 procent, teamet på kansliet under Peter Kleves ledning fortsätter att göra ett beundransvärt jobb. Och nu börjar även Akademien ge finfina sportsliga resultat. Flickornas intåg har gått precis lika smärtfritt, som sportcheferna lovade för 18 månader sedan. Och så skall det bli väldigt intressant att se hur damerna kan prestera framöver, nu när de äntligen, äntligen har en stabil organisation i ryggen.

 

– Organisatoriskt och ekonomiskt är verksamheten i aktiebolaget stabil. Nu pågår arbetet med att etablera Hammarby på nästa nivå, bland toppklubbarna i Allsvenskan. Det är tusen och en detaljer som måste utvecklas för att vi ska nå dit. Vi som är otåliga måste ha respekt för att arbetet tar tid. Det handlar inte om att langa ut några tiotals miljoner på ett par, tre stjärnor. Då är vi snabbt nere i träsket igen.

 

Vilka frågor är det som du främst har arbetat med sedan sist?
– Styrelsearbetet är framför allt ett lagarbete. Det gäller att vara påläst, våga ifrågasätta både förslag till lösningar och personliga uppfattningar och bidra med kloka inspel till de beslut som skall fattas. Och ställa sig bakom dem, när de väl är fattade.

 

När vi talades vid för två år sedan berättade du om en ökning på 50-60 procent för alla nyckeltal sedan 2013, gällande styrkan i Bajens varumärke, och så var du spänd på utvecklingen framgent. Hur har kurvorna sett ut där, sedan dess?
– Tillväxten har naturligtvis planat ut, eftersom vi publikt sett är Nordens största klubb. Hammarby har – beroende på vilka mätningar man tittar på – ungefär lika många sympatisörer som storklubbarna i Norden. Det vår marknadssida är överlägsna på, är att konvertera sympatier och intresse till frekventa besök på Tele2 Arena och medlemskap i föreningen. Också här pågår arbetet med att etablera oss på nästa nivå. Ambitionerna internt är högt satta.

 

Och frågan om att öka benägenheten att bli medlem hos de som håller på HIF är ju fortsatt aktuell, liksom kommunikationen med medlemmarna, vilket du ju arbetat med. Tankar kring framtiden på de områdena?
– Vi har påbörjat arbetet med att ta nästa steg på medlemssidan. Att vi klivit upp från nivån 6-7 000 medlemmar till 17-18 000 betyder förhoppningsvis inte att toppen är nådd. Mer om det följer förhoppningsvis under året.

 

2015 nämnde du också akademiverksamheten som ett stort framtida fokusområde. Nu börjar vi närma oss att få upp de årgångar där Hammarbys struktur har full utväxling. Upplever du att det gått framåt i en tillfredsställande takt? Och hur är dagsläget när det gäller ungdomarnas träningsförutsättningar – går detta åt rätt håll i Stockholm?
– På Akademi-sidan har vi definitivt klivit upp en nivå de senaste åren, och ligger nu topp fem i Sverige på Svensk Elitfotbolls alla mätpunkter. Med ett undantag: historien förföljer oss några år till, i och med att vi inte har fått fram spelare till Allsvenska och landslag i lika stor utsträckning som Malmö FF, Elfsborg med flera, vilket ger stora poäng i rankingen.

 

– Akademins träningsförutsättningar förbättrades avsevärt i och med konstgräset på Årsta, vilket gav ett rejält tillskott i träningstimmar för Akademilagen.

 

– I Stockholm i allmänhet och Söderort i synnerhet går det åt rätt håll, med myrsteg. Stockholms politiker i alla valörer har fortfarande inte förstått vilket bidrag vi fotbollsföreningar ger till barnens möjligheter att röra på sig, vilket är centralt för inlärningsförmågan. Skolan ger 30-45 minuter i fysisk aktivitet veckan till enorma kostnader. Vi i Hammarby, det vill säga våra 700 ledare, sju hundra!, ger ungefär tio gånger så mycket fysisk aktivitet per vecka till en försumbar kostnad för samhället.

 

Vad vill du personligen främst engagera dig i fram till 2019? Och vilka övergripande frågor ser du som de största för Hammarby Fotboll under denna kommande tvåårsperiod?
– Medlemsfrågan. Ju fler vi är, desto starkare. Opinionsmässigt, ekonomiskt, demokratiskt och i samhällspåverkan, för att inte tala om den magiska stämningen på Tele2 Arena. Och så styrelsens två grunduppgifter. Att behålla och tillsätta rätt ledare, som kan driva verksamheten. Agera snabbt, när budgetförutsättningarna förändras, så att den stabila ekonomi som byggts upp de senaste tre verksamhetsåren inte äventyras.

 

– Övergripande: att hålla högt tempo i det utvecklingsarbete som krävs för att vi som klubb skall ta nästa steg. Sporten. Ekonomin. Talangutvecklingen. Scoutingen. Publiken. Sponsorerna. Organisationen. Allt hänger ihop.

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS