toggle menu

ANNONS

Visa Hjärta - en kampanj från supporterhjärtat

Av Redaktionen, Publicerat för 7 år sedan.

Måndagen den 17 april spelas årets första Stockholmsderby på Friends Arena i Solna då AIK tar emot Hammarby. Uppladdningen bland lagens supportrar pågår och biljettförsäljningen rusar mot en fantastisk nivå. Detta Stockholmsderby kommer traditionsenligt att handla en hel del om Rivalitet, Vi mot Dem, Tävling och Kamp. Men det kommer också handla om att göra rätt.

 

”Visa Hjärta” är klassisk retorik som supportrar världen över använt sig av i alla tider för att förmedla ett ofta frustrerat budskap om att spelare i klubben ska visa lite mer. För klubben. För färgerna och för kampen. På måndag vänder AIK och Hammarby med sina supportrar budskapet in mot sig själva och den kultur som förenar dem.

 

AIK och Hammarby är två klubbar som tagit sig igenom kollektiv sorg till följd av hjärt- och kärlsjukdomar. Vår tids största folksjukdom. 2010 drabbades Hammarby av den tragiska bortgången av ishockeyspelaren Freddie Ferm och 2013 sörjde AIK sin fotbollsmålvakt Ivan Turinas plötsliga död. Bägge dödsfallen konstaterades ha kopplingar till hjärtfel.

 

”Visa Hjärta” syftar till att samla in pengar till Hjärt-Lungfondens stöd för forskning ur detta gemensamma perspektiv, men ur två separata insamlingar knutna till sina egna klubbar. Bajens supportrar uppmanas att från och med tisdagen den 11 april swisha sitt bidrag med meddelandet ”Visa Hjärta” till 123 269 9742. AIK kommer i sin tur ha ett eget swishnummer. Dagen efter Stockholmsderbyt, kommer resultatet att meddelas via Hjärt-Lungfondens officiella kanaler.

 

Det brinner givetvis fler supporterhjärtan ute i landet än för bara AIK och Hammarby. Klubbarnas supporterkulturer ses dock som de två största pionjärerna kring svensk organiserad läktarkultur som utvecklats sedan tidigt 1970-tal. Idag har i princip samtliga elitfotbollsklubbar i Sverige en väl uppbyggd supporterkultur.

 

AIK Fotboll och Hammarby Fotboll vill nu ge sina supportrar förutsättningar att genom kampanjen ”Visa Hjärta” uppmana, utmana och föra vidare budskapet om denna nationella angelägenhet till denna supporterkultur för att väcka fler insamlingar ur supporterhjärtats bultande engagemang.

 

Visa Hjärta!

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS