toggle menu

ANNONS

Hammarbys arenaflytt i Europatopp

Av Hammarby Fotboll, Publicerat för 7 år sedan.

För nio år sedan tog Stockholms Stad beslutet att bygga en ny arena i Globenområdet. Snart har det gått fyra år sedan vi bytte hem, från anrika Söderstadion till Tele2 Arena. Att flytten publikt gått väldigt bra vet vi redan – inte minst manifesterades detta med vårt allsvenska snittrekord 2015. Inför derbyt mot blåränderna har vi nu tittat lite djupare på vår publikutveckling sedan arenaflytten.

 

 

Lite bakgrund

 

Redan i slutet av 1990-talet uppstod en diskussion kring huruvida Söderstadion förmådde att uppfylla klubbens framtida behov av att kunna växa och utvecklas. Ett spår var en helt ny arena och det andra spåret var att utveckla och bygga om Söderstadion. Av emotionella och kostnadsmässiga skäl började klubben, tillsammans med det då kommunala SGA, att titta på möjligheterna att bygga ut Söderstadion. Efter ett par vändor lades dock detta spår ned och vi började undersöka möjligheterna att bygga en helt ny arena. En lång tids ihärdigt arbete, av den dåvarande klubbledningen i samarbete med SGA/AEG, gick staden med – och 2008 togs beslutet att en ny arena skulle projekteras och byggas söder om Globen.

 

Hammarby och klubbens supportrar, i form av en referensgrupp, var från dag ett med i arbetet kring behovsanalys, idékoncept och ritning av arenan. Vårt gemensamma inflytande över arenans utformning och lösningar har starkt bidragit till att slutresultatet blivit så pass bra. En eloge ska också ges till SGA/AEG (representerat i första hand av Patrik Tengvall) och till stadens fastighetsbolag (representerat av Ted Mattsson), samt till arkitektbyrån White Arkitekter och byggbolaget PEAB.

 

 

Publiken i siffror

 

Sedan flytten till den nya arenan sommaren 2013 har vi spelat 58 seriematcher hemma. Vid dessa matcher har vi totalt haft 1 260 617 åskådare, vilket ger ett publiksnitt på 21 735. Av dessa 58 matcher har vi dessutom varit över 10 000 i publiken vid 57 tillfällen, vi har varit över 20 000 närvarande vid 40 matcher och vi har varit över 30 000 åskådare vid sju matcher. Högsta publiksiffran hade vi vid förra årets allsvenska premiär, 31 756 mot Östersunds FK, och lägsta publiksiffran var 7 886 – också mot ÖFK, 2013.

 

 

Framgångsrik flytt

 

Hur framgångsrik har då flytten varit? Vi ska titta på de första fyra åren på nya arenan, jämfört med de sista fyra åren på Söderstadion. Det innebär alltså sommaren 2013 till sommaren 2017, jämfört med sommaren 2009 till sommaren 2013. Och då kan vi se att vi ökat våra publiksiffror med 170 procent, och våra biljettintäkter med drygt 120 procent.

 

Dessa ökningar är långt över våra förväntningar, och jämför vi andra fotbollsklubbars flyttar med vår egen flytt, så står vi oss väldigt väl.

 

 

Jämfört med klubbar i Sverige

 

Kikar vi på allsvenska klubbars arenaflyttar i modern tid, ser motsvarande siffror för publiktillväxt ut som följer:

 

1. Hammarby 170%
2. Djurgården 78%
3. Elfsborg 51%
4. AIK 27%
5. Kalmar FF 20%
6. Malmö FF 6%
7. Häcken -4%
8. IFK Göteborg -6%

 

Vi har alltså jämfört de första fyra åren på respektive klubbs nya arena, med de sista fyra åren på deras gamla arena. Vi har inte tagit med klubbar som byggt om en befintlig arena, till exempel Norrköping, då vi inte tycker att det går att dra en vettig gräns där. I Häckens fall har de varit inne på sin nya arena i knappt två år. Där har vi jämfört dessa två år med de fyra föregående åren på deras gamla arena, vilket vi ser som den mest relevanta jämförelsen.

 

 

Jämfört med europeiska klubbar

 

Går vi sedan vidare, och tittar på publikökning för fotbollsklubbar i Europa som flyttat till nya arenor under den senaste tioårsperioden, så ser det ut som följer:

 

1. Hoffenheim 404%
2. Brighton 284%
3. Hammarby 170%
4. Legia Warszawa 158%
5. Jagiellonia Białystok 145%
6. Nice 127%
7. Lille 121%
8. Terek Grozny 113%
9. AZ Alkmaar 108%
10. Young Boys 96%
11. Slask Wroclaw 94%
12. Slavia Prag 81%
13. Djurgården 78%
14. Gent 75%
15. Lechia Gdansk 75%
16. Juventus 70%
17. West Ham 64%
18. Mönchengladbach 61%
19. Thun 61%
20. Groningen 60%
21. Spartak Moskva 60%
22. Arsenal 58%
23. Mainz 58%
24. Galatasaray 53%
25. Elfsborg 51%
26. Wisla Krakow 50%
27. Luzern 49%
28. Besiktas 47%
29. FK Krasnodar 46%
30. Rapid Wien 39%
31. Zaglebie Lubin 37%
32. S:t Gallen 36%
33. CSKA Moskva 36%
34. Lech Poznań 32%
35. Manchester City 31%
36. Bayern München 28%
37. AIK 27%
38. Kalmar FF 20%
39. Lyon 18%
40. Athletic Bilbao 18%
41. FC Zürich 18%
42. Bordeaux 15%
43. Utrecht 14%
44. Espanyol 11%
45. Ferencváros 11%
46. Malmö FF 6%
47. Rubin Kazan 1%
48. Bursaspor -3%
49. Häcken -4%
50. Grasshoppers -4%
51. IFK Göteborg -6%
52. S:t Mirren -14%
53. Debrecen -44%

 

Den genomsnittliga publikökningen i ovanstående jämförelse är 61 procent, och medianvärdet är 49 procent. Jämförelserna gäller alltså tillväxt i publiksiffror år ett till år fyra efter en arenaflytt, i förhållande till de sista fyra åren på klubbarnas gamla arenor. I de fall där klubbarna varit inne på sin nya arena mindre än fyra år, så har vi där jämfört perioden de varit inne på sin nya arena (ett till tre år) med de fyra föregående åren på deras gamla arena. Det blir, enligt vår mening, den mest relevanta jämförelsen.

 

Vissa klubbar som hoppat mellan högsta ligan och andraligan har vi inte kunnat ta med, då vi inte hittat relevanta publiksiffror för vissa av andraligorna. Vi har heller inte tagit med Ukraina på grund av kriget där, och vi har heller inte inkluderat Irland, Nordirland, Island, Finland, Slovakien, Kroatien, Slovenien, Serbien, Makedonien, Albanien och Malta samt ett par andra mindre ligor.

 

 

Hammarbys Fotbolls evenemangsansvarige Göran Rickmer:
– Från vår sida är vi såklart väldigt nöjda med resultatet så här långt. Sedan kan vi inte slå oss till ro med det här, utan vi behöver titta framåt för att fortsätta att bygga publik, och i förlängningen bygga en framgångsrik klubb. Vi vet att effekten av en ny arena ofta avtar efter de första fem åren, så det är en utmaning för oss. Men så här långt får vi väl vara nöjda, både med vårt eget jobb och med samarbetet med arenabolaget och med våra egna supporterorganisationer.

 

– Även om arenans utformning och placering tillsammans med vårt eget arbete har haft en positiv effekt, så får man inte glömma bort att i slutändan är det våra supportrar som skapat den här utvecklingen. Jag vill också nämna att det är lite kul att den klubb vi tittade mest på innan flytten var Brighton, som är tvåa i vår sammanställning. Bland annat var vi där på ett heldagsbesök sommaren 2012.

 

 

Hammarby Fotbolls VD Henrik Kindlund:
– Rent ekonomiskt är det här naturligtvis väldigt positivt för klubben. Vi ligger ganska stadigt på 50 miljoner i biljettintäkter per år och det är ju en bra plattform för oss. Sedan är en fylld arena med magisk stämning också ett bra dragplåster för att få in nya sponsorer.

 

– Som Göran är inne på så jobbar vi just nu väldigt mycket med långsiktig publikrekrytering, framförallt har vi ett starkt fokus på barn och ungdomar i södra Stockholm. Det långsiktiga målet är givetvis att ha fullsatt på varje match. Med bra idéer, hårt jobb, sportslig utveckling och ett fortsatt samarbete med våra supportergrupper är det absolut möjligt.

 

 

Tillsammans är vi Hammarby.

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS