toggle menu

Årsmötet: Ekonomin

Av Redaktionen, Publicerat för 7 år sedan.

Hammarby Fotbolls ekonomichef Jörgen Willgård tog plats på podiet och redogjorde för det ekonomiska utfallet i bolaget 2017. Omsättningen landade på 107,3 miljoner kronor, mot budgeterade 95,7. Resultatet före skatt blev 100 000 kronor, mot budgeterade 3,0 miljoner kronor. Vid årets slut uppgick det egna kapitalet till 16,0 miljoner kronor (totalt sett cirka 35 Mkr i koncernen).

 

Därefter berättade Willgård om de större händelserna under året, ur ett ekonomiskt perspektiv. Hammarby Fotboll AB överträffade målen gällande biljettbudgeten; utfallet blev 105 procent. Sponsorförsäljningen nådde inte riktigt upp till det budgeterade målet, men utfallet blev godkända 96 procent av budgeten. Däremot ökade spelarförsäljningen rejält. Utfallet överträffade budgeten med hela 400 procent. Även SEF-intäkterna var stabila, och övriga intäkter kom in enligt plan.

 

När det gäller kostnadssidan blev det mindre ökningar i förhållande till budget för såväl marknad som matcharrangemang i storleksordningen 3-4 procent.  Avseende marknadskostnaderna berodde detta bland annat på fortsatta investeringar i utveckling av sälj- och marknadsmaterial. Dessutom har samarbetet intensifierats med en extern byrå för att stärka upp marknadssidan inför 2018. På matchsidan ökade kostnaderna jämfört med budget som en följd av de ökade biljettintäkterna, men också ett ökat behov av personella resurser.

 

Den enskilt största avvikelsen mot budgeten var dock kostnader för spelartruppen som ökade med 37 procent. Detta möjliggjordes genom spelarförsäljningarna under sommaren, och var en del av en långsiktig strategi för att nå ökade sportsliga framgångar, samt att öka värdet på spelartruppen. Som en följd av dessa investeringar ökade också kostnaderna för avskrivningarna, jämfört med budget.

 

Därefter blickade Willgård fram över 2018, och åhörarna fick en genomgång av 2018 års budget. Omsättningen ligger på samma nivå som 2017 års utfall, det vill säga runt 108 miljoner kronor, och resultatet före skatt uppskattas landa på 3,7 miljoner kronor vid årets slut. Biljettbudgeten ligger även den i stort sett på samma nivå som 2017 års utfall, alltså drygt 50 miljoner kronor. Sponsorintäkterna väntas däremot öka något jämfört med 2017. Budgeten för Spelarförsäljningar halveras i jämförelse mot utfallet 2017. Övriga intäkter ökar dock med drygt 50 procent jämfört med 2017 som en följd av förväntade FIFA World Cup intäkter.

 

”Det är viktigt att vi har koll på våra siffror, så att vi ständigt kan arbeta med gas och broms”, sa Willgård. Då klubben bygger ett klubbhus under året kommer eventuella överskott att bland annat investeras i detta för klubben oerhört viktiga projekt.

 

Sammanfattningsvis ser intäktssidan bra ut. Hammarby Fotboll fortsätter investera i organisationen, både i sporten och övrigt, marknad och publikrekrytering. Det egna kapitalets nivå är stabil, men ska Hammarby Fotboll kunna ta avstamp mot nästa steg behöver den sportsliga verksamheten generera större intäkter. Det behövs helt enkelt sportsliga framgångar i form av resultat och talanger som klubben kan sälja.

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS