ANNONS
Av Redaktionen, Publicerat för 6 år sedan.
Den publikenkät Hammarby Fotboll skickade ut tidigare i höst ger positiva betyg för klubbens arbete runt matchevenemangen. Resultaten bekräftas av en undersökning Svensk Elitfotboll genomfört kring publikupplevelsen i Allsvenskan.
– Utöver att undersökningen stärker våra egna siffror för evenemangsarbetet så bekräftar det en sak som vi aldrig får glömma i analysen av publiksiffrorna – karaktären på, och kulturen hos, vår publik, säger Jakob Uddeholt, Event Service Manager på Hammarby Fotboll.
Efter matchen mot BK Häcken skickade Hammarby Fotboll ut en publikenkät till besökare på matchen. Enkäten bestod av frågor om publikens upplevelse av evenemanget, och frågor relaterade till synen på evenemangsarbetet för framtiden. Över 2000 besökare svarade på enkäten, och utgjorde därmed ett ordentligt underlag för att utvärdera evenemanget.
Nära full pott för välkomnande, säkra, trygga och stämningsfulla evenemang
Centralt för arbetet med evenemang i Svensk Elitfotboll och för Hammarby Fotboll är att genomföra så välkomnande, säkra, trygga och stämningsfulla evenemang som möjligt. Därför ställdes en av frågorna om hur besökarna upplevde evenemanget utifrån de aspekterna. Svaret blev överväldigande där snittet för samtliga aspekter låg över 9 på en 10-gradig skala, där 10 var högsta betyg.
– Det här är resultatet av ett medvetet evenemangsarbete från klubben parallellt med att det är frukten av den kultur som supportrarna byggt och utvecklat under många år, säger Göran Rickmer, evenemangschef på Hammarby Fotboll.
En fråga kopplad till trivseln i besöket som också gav positiva resultat men med viktiga mer negativa svar att ta på allvar, var på vilket sätt som besökare påverkats negativt av andra besökare vid matchen. Av de som angett att de påverkats negativt så handlade det mesta om upplevelse av fult och provocerande språkbruk från den närmsta omgivningen. Frågan är inte ny för Hammarby Fotboll men utmanande att ta ett grepp om och något som behöver ett både kortsiktigt som långsiktigt tänk med kontinuitet.
Matchens karaktär av betydelse för resultaten
Matchen mot BK Häcken spelades inför fullsatta läktare, en väl genomförd match med seger och en omtyckt avtackning av Kennedy Bakircioglu, något som kan påverka resultaten i en positiv riktning. Ett derby eller match med sämre resultat och mindre publik än denna kan innebära andra resultat i en enkät efter matchen, vilket bland annat är anledning till att enkäterna i fortsättning kommer skickas ut efter enskilda matcher, med olika karaktär.
– Resultatet är utan tvekan ett bevis på ett bra arbete och bra supportrar, som stärker oss i vår tro att vi arbetar i rätt riktning när det gäller att stimulera kombinationen av trygghet och stämning, i en välkomnande och säker miljö. Detta är nyckeln till grunden för publikarbetet. Samtidigt behöver vi vara ödmjuka inför resultaten och komma ihåg att det kommer variera beroende på vilken match det är, säger Jakob Uddeholt, event service manager på Hammarby Fotboll och ansvarig för publikenkäten.
Utmaningar och möjligheter
Utöver mer övergripande frågor kring känslan från besöket ställdes ett brett spektra av frågor om en rad olika områden kopplade till evenemanget. Information om matchen, bemötande från personal, mat och dryck, arenaområde, matchdag, med mera.
Resultaten är övervägande mycket positiva där exempelvis informationen inför match och bemötande från personal får höga betyg. Frågor om mat och dryck och upplevelse av arenaområdet gav mer varierade svar med fler som ger uttryck för förbättringspotential. I dessa frågor stärker Hammarby Fotboll arbetet med att tillsammans med aktuella partners skapa förbättringar givet de förutsättningar som finns.
Resultaten stärks av Svensk Elitfotbolls publikundersökning
Att siffrorna inte är en slump står klart efter en jämförelse med Svensk Elitfotbolls utvärdering av Allsvenskans publikupplevelse. Resultaten kopplade till Hammarbys publik sticker ut i positiv bemärkelse. Omdömena är positiva för flera områden av publikupplevelsen, med mer varierade avvikelser i vissa delar. Det som också sticker ut är Hammarbypublikens lojalitet gentemot klubben – där potentiella barriärer för att gå match, som resultat, väder, tv-sändning med mera, i jämförelse med andra lag inte påverkar Hammarbypubliken så mycket i beslut att stötta på plats. Det står tydligt att Hammarbyarna följer laget i vått och torrt.
– Utöver att undersökningen stärker våra egna siffror för evenemangsarbetet så bekräftar det en sak som vi aldrig får glömma i analysen av publiksiffrorna – karaktären på, och kulturen hos, vår publik. Det behövs också som förklaring, utöver det som handlar om kommunikation, service och säkerhet, säger Jakob Uddeholt.
Arbetet med att analysera resultaten pågår fortfarande, och utgör grund för utvecklingsarbete såväl internt som med externa aktörer.
Vid frågor om undersökningarna och dess resultat, kontakta på mail: jakob.uddeholt@hammarbyfotboll.se
Foto: Bildbyrån
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Comments