toggle menu

Välbesökt evenemangsforum med merch i fokus

Av Mattias Jansson, Publicerat för 8 år sedan.

Vid tisdagskvällens evenemangsforum låg fokus på merchandise, och femtiotalet närvarande i presskonferenssalen på Tele2 Arena fick en ordentlig genomgång av hur klubben tänker kring detta ofta omdebatterade ämne. Diskussioner blev det i vanlig ordning också, och här är en sammanfattning av mötet.

 

Lägesrapporter

 

SLO Jakob Uddeholt inledde med att hälsa deltagarna välkomna, berätta om mötets syfte, och medge att framgångarna i Svenska Cupen gjort att årets första evenemangsforum dröjt tills nu. Nästa tillfälle planeras till augusti eller september.

 

VD Henrik Kindlund tog vid för en sedvanlig redogörelse för läget i klubben, efter att ha förekommit eventuella frågor om det sportsliga genom att hänvisa till det större medlemsmöte som ska hållas om ungefär två veckor. Kindlund kunde berätta om en övergång från AEG-avtalet när det gäller sponsorsidan som gått bra än så länge, med en ökning av marknadsintäkterna på ungefär 50 procent. På biljettsidan går året hittills enligt budget.

 

Enkätundersökningen om ståplatssektionerna på vår hemmaarena gav 3500 svar och utgör ett bra material att utgå ifrån. En teknisk utredning har genomförts under våren och svar därifrån väntas om en vecka, medan bolags- och föreningsstyrelserna ska gå till beslutsfattande i slutet av augusti.

 

Kindlund fortsatte med att dra bakgrunden till Fotboll Utan Fylla, som består i att det är arrangörens ansvar att ”god ordning ska råda”, för att få arrangera fotbollsmatcher – något som polisen också påpekat. Här har Hammarby tagit hjälp av STAD-projektet har funnits i stadens krogmiljö i 20 år, och fokuserat på ansvarsfull alkoholservering med utbildning av dörrvakter och annan personal. Projektet leds från Karolinska Sjukhusets centrum för psykologiforskning och är med sin gedigna kunskap en bra samarbetspartner. De mätningar som gjordes på bland annat Bajens hemmamatcher i fjol visade att 10 procent hade över en promille alkohol i kroppen, och i den gruppen var snittet 1,35 promille. ”Det motsvarar två flaskor vin för mig, och då hade jag inte varit i form att gå på fotboll”, konstaterade Kindlund. Göran Rickmer, evenemangsansvarig, bröt in och betonade att det inte handlar om att torrlägga arenan eller lägga sig i den sociala samvaron med att ta ett par öl, och att klubben har ett socialt ansvar att dels få bort ”tokfyllorna” från läktarna men också att hjälpa de som har alkoholproblem vidare till behandling.

 

Rickmer fortsatte med en uppdatering av vad som sker i vår omvärld och hur vårens arrangemang fortlöpt. När det gäller reglementen är en nyordning att klubben har skyldighet att lämna in åtgärdsplaner om något strular – som skannersystem, utrymningsvägar eller stockning vid insläpp. Det anbelangar inte Bajen speciellt mycket då man ligger bra till, utan mest andra klubbar, men media lär även fortsättningsvis rikta in sig på lagen som det finns stort intresse kring.

 

Arbete pågår med att kvalitetssäkra publikens färd till och från arenan. Här sitter man i samtal med SL, som sagt att det lär gå att fylla på med fler bussar och t-banor för att avhjälpa trängseln vid Gullmarsplan, även om tvärbanefrekvensen blir svårare att få upp. Hammarby önskar tydligare kommunikation från SL för att undvika ”kulturkrockar” mellan glada fotbollssupportrar och oförberedda människor som såsar på väg hem från jobbet, och har fått medhåll från lokaltrafiken, som ska bli bättre på att informera i sina kanaler.

 

När det gäller evenemangen är det mellan 600 och 1100 som jobbar vid hemmamatcherna, att jämföra med 160 som det maximalt var på Söderstadion. Rickmer tackade för alla synpunkter som kommer in och uppmuntrade till fortsatt inflöde av sådana; ”Det gör inget om ett mail är skrivet i affekt och versaler, vi kan läsa mellan raderna och behöver er som underlag när vi pratar med aktörerna”, försäkrade han. Fokus ligger för närvarande på entréerna där det märkts en tendens att folk anländer senare ju fler entréer som öppnas, här testar och mäter man för fullt för att få till flödena. Rickmer avrundade med att konstatera att de fem till åtta år som han på förhand stått och sagt att det skulle ta att bo in sig och komma tillrätta med arrangemangen nog var en rimlig uppskattning. Och han riktade avslutningsvis ett tack till Bajen-kollektivet för vad han upplever som en bra mycket mer välkomnande miljö kring matcherna.

 

Uddeholt informerade om att det är på väg att sjösättas en ny ungdomsklack, som ett steg mellan Bajens Unga Supportrar och de stora klacksektionerna, och den kommer hålla till i det nedre etagets sydvästra hörn. En fördel är närheten till södra ståplatsläktaren där det finns mycket energi att fånga in hos inbjuden publik från skolor och föreningar. ”Vi börjar vid nästa hemmamatch mot Falkenberg – det är ett tiotal i 10-15-årsåldern som jag haft möte med, de har en jättepepp på det här och det är viktigt att de själva får vara drivande”, sa Uddeholt. Klubben kommer att eftersöka personal som vill hjälpa till med projektet.

 

Merchandise

 

Hammarby Fotbolls marknadschef Patrik Blomquist fortsatte med kvällens fokuspunkt och gick rakt på sak, efter att ha berättat om bakgrunden till klubbens samarbete med Intersport. ”Sedan klubbens butik på Hornsgatan stängde hösten 2012 har försäljningen ökat med över 50 procent till 22,7 miljoner kronor i omsättning 2015. Vi ville bredda distributionen och öka tillgängligheten, och med Intersport som står för kostnader när det gäller lager, transport, personal och lokalhyra har det fungerat väldigt bra”. Man är dock inte nöjd utan siktar mot att omsätta 25 och sedan 30 miljoner, men har konstaterat att det för att ta nästa steg behövs en förbättring på en del områden. Klubben har tittat i supporterleden där det finns gott om kunskap, och presenterade på kvällens möte en design- och sortimentsansvarig: Calle Reimers.

 

Reimers tog plats för att manövrera overhead-skärmen, där han presenterade vad han ihop med resten av sortimentrådet hittills kommit fram till. Först presenterade han sig själv: ”Jag jobbade med Bajen Fanzine och Bajen Fans-souvenirer mellan 2001 och 2006, och har varit inblandad i väldigt mycket när det gäller formgivning kring Hammarby, där jag bland annat hjälpt Bara Bajare och Klacken Långsida med utformning.” Sortimentrådet ska fungera som ett kvalitetssäkrande filter och en tillgång som rekommenderar förändringar till leverantören och dess underleverantörer. ”En designkunnig person är inte nödvändigtvis Hammarby-kunnig, och färger, logotyper och typsnitt ska motsvara supportrarnas förväntningar – produkten ska stärka Hammarbys varumärke”, sa Reimers. Sortimentrådet har i dag sex medlemmar men tanken är att det ska växa till ungefär tio. Nästa vecka väntar möten med Puma för diskussioner kring 2017 års matchtröja, ett arbete som alltså nu påbörjas i god tid.

 

I det nuvarande arbetet har man börjat med att sortera in det befintliga klädsortimentet i kategorierna basic, urban, design, retro och team för att få överblick över var det behövs färre eller fler alternativ. De grafiska riktlinjerna som dras upp ska hjälpa underleverantörerna, med ett dokument som de får redan innan det börjar skissas. Det innehåller en introduktion till klubben med historik och exempel på grönvita ikoner, den nämnda indelningen i kategorier och exempelskisser för inspiration.

 

Det rådde ingen brist på frågor från mötesdeltagarna. Blomquist berättade att det är avtal som styr när det gäller färgsättningen av matchställets sponsorloggor, och konstaterade att man blir mer kommersiellt intressant ju längre man spelar i Allsvenskan; kanske kan man i framtiden komma till ett läge där det går att ta tio miljoner för en ensam bröstsponsor. Och på tal om matchtröjan sa han: ”Vår ambition på sikt är att alla ska älska att bära den, vi har kommit en bra bit i det arbetet och jobbar med att hitta en tröja som fångar vårt arv och vår tradition, och vi har kommit överens med Puma om att vi styr själva över designen framöver – till skillnad från hur det är nu, när vi designmässigt har samma dräkt som Malmö FF, Arsenal och Helsingborg”. Att årets bortatröja är identisk med fjolårets är även det ett resultat av det tidigare sättet att jobba, och det kan bli aktuellt med ett tredjeställ till 2017.

 

Reimers instämde i att det saknas vettiga damprodukter på många områden, och försäkrade att det kommer bli fokus på att få ut bra sådana. ”Jag hoppas verkligen att folk hör av sig, det behöver inte vara färdiga skisser som går till tryck i morgon, utan vi vill bistå med design tillsammans med er och försöka ta fram det ni önskar”, sa han. Och på skärmen dök lägligt nog den nyinrättade mailadressen för frågor och idéer till sortimentrådet upp: merch@hammarbyfotboll.se.

 

Efter ett längre snack kring hur presentationen av Bajens souvenirer och hela klubbens varumärke i butikerna kan bli bättre än i dag, avslutades det 100 minuter långa mötet med att Uddeholt tackade alla närvarande.

 

(Foto: hammarbyfotboll.se)

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS