toggle menu

ANNONS

Summering av 2020 inför slutspurten på merchandisesidan

Av Redaktionen, Publicerat för 3 år sedan.

Snart återstår knappa månaden av detta speciella år. Ett år som satt sina spår och påverkat verksamheten såväl på som utanför planen. Läs merchandiseansvarige Joakim Ståhls summering av året, utmaningarna som varit och hur han ser på slutspurten inför jul. När kan vi vänta oss nästa års matchtröja och blir det någon jultröja i år? Svaren får du nedan.

 

Vi närmar oss slutet av ett speciellt år, hur har det gått?
– Efter ett minst sagt annorlunda år, så kan vi ändå summera en helt okej säsong hittills, till väldigt stor del tack vare stark uppslutning från alla supportrar där ute. Vi sätter stor tilltro till slutspurten, för att kunna avsluta året med en bra känsla. Det är tydligt att vi fram till juli månad låg väldigt bra till och att kampanjerna vi jobbade med gav utdelning. Den absolut mest lyckade kampanjen var ”Just idag är jag stark”. Den har varit och är helt fantastisk!

 

– Däremot hade vi tufft september till oktober, vilket tyvärr innebar att den fantastiska inledningen slätades ut. Vi upplever dock, och ser i siffrorna, att vi har fått igång försäljningen när den grönvita decembermånaden närmar sig och att vi kan avsluta starkt med julhandeln. Varje krona in nu kommer att hjälpa till rejält för att få in intäkter till klubben i ett pressat läge.

 

Det gjordes en lagerrensning under november. Hur kom det sig?
– Inför året hade vi en väldigt stark tilltro till säsongen. Både för att vi kände tillförsikt redan förra året och för att sortimenten var starka. Därför gjorde vi rejäla satsningar på volymerna. När epidemin slog till och allt förändrades, så gjorde vi en stor förändring kring våra strategier och valde nya kampanjområden. Det slog väl ut, men påverkade balansen i vårt sortiment framför allt inom matchdagssortimentet.

 

– Vår matchdagsförsäljning på plats vid främst Tele2 Arena, men även Hammarby IP, var fantastisk på alla sätt 2019, men när vi nu haft i princip noll matchdagar med publik, så innebär det givetvis att vi haft stora mängder 2020-produkter på lager som vi behövt få snurr på. Det innebär i sin tur att vi står med ganska tunga varulager inom vissa delar av produktområdena. Vi behöver skapa utrymmen för nästa års produkter och har därför ha en mycket förmånlig prisbild på hela det nuvarande sortimentet! Förutom förstås de nyheter som dyker upp för julhandeln.

 

 

Vilken produkt eller kategori har gått åt bäst i år?
– ”Just idag är jag stark”-kampanjen har som sagt gått otroligt bra, och även delar av junior liksom stora delar av träningssortimentet. Nu i november har även matchtröjorna börjat sälja på bra, men av naturliga skäl har produktområden som är matchdagsinspirerade haft det tufft i år. Det gör alltså att en rea kom väl till pass, för att få plats med nyheter och ge plats för nästa års sortiment.

 

Förra året släpptes 2020 års hemmatröja i början på december. Hur blir det inför 2021?
– Nästa års tröja kommer närmare säsongstart och jag kan utlova en hel del spännande uppdateringar. Den lanseringen kommer ingen att kunna missa!

 

Blir det någon jultröja i år?
– Yes, håll ögonen öppna i början av december, då smäller det! Den är uppdaterad i design och vi har dessutom köpt in större volymer än i fjol, för att efterfrågan var så stor att många tyvärr blev utan. Perfekt julklapp!

 

Hur har Bajen Premium utvecklats i år?
– Jag måste säga att jag är imponerad av utvecklingen vi upplever hos Bajen Premium. Vi kommer att mer än dubblera vår omsättning där, och från att vi startade upp det för snart två år sedan så är jag minst sagt imponerad av hur vår samarbetspartner SP Office ihop med Hammarby Fotboll har utvecklat sajten, och vad det facto har genererat i intäkter. Vi ser att kurvan kommer att fortsätta peka uppåt och julhandeln på Bajen Premium har startat starkt!

 

 

– När vi summerar våra samarbeten med Craft, Intersport och Bajen Premium kan jag konstatera att tack vare lojala supportrar, starka sortiment och stöttande samarbetspartners kommer 2020 att generera en tillväxt till Hammarby Fotboll trots pandemin. Slutet av november och julhandeln i december kommer att avgöra hur stor tillväxten blir. Jag vill avsluta med ett tack för allas stöd under året, och med en förhoppning om ett starkt avslut!

 

Klicka här för att komma till lagerrensningen hos Intersport.

 

Och här kan du klicka hem julklapparna med lite extra guldkant hos Bajen Premium. OBS: Beställ senast den 15 december för att vara säker på att få hem grejerna under granen inför jul.

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS