ANNONS
Av Redaktionen, Publicerat för 3 år sedan.
För en vecka sedan släpptes säsongskorten för förnyelse och effekten blev omedelbar. Aldrig tidigare har så många förnyat sina säsongskort så snabbt.
Igår var det löning och det gav en extra skjuts i försäljningen.
– Igår sålde vi i runda slängar 800 herrkort och 50 damkort. Vi är långt förbi motsvarande siffror efter lika lång tid förra året och framför allt är trycket på damernas kort något som saknas motstycke, säger Josefine Gasslander, biljettansvarig.
2020 tvingades den publiken stanna hemma. Några matcher i herrarnas cupspel kunde spelas inför våra fans och på hösten kunde ett fåtal matcher för damerna släppa in 50 åskådare. Men det stora flertalet grönvita fick uppleva ett år av saknad.
Även om vi ännu inte vet hur det blir 2021 står två saker klart. Förhoppningarna är stora och längtan ännu större.
Säsongskorten säljer helt enkelt som aldrig förr. Efter bara en vecka har 4 507 förnyat sina kort till Tele2 Arena och 241 till Hammarby IP.
– Det är klart att vi visste att folk hade längtat otroligt mycket. Det här bevisar också att förhoppningarna där ute är stora. Folk läser i tidningarna att vaccinationen är i full gång och att man räknar med att alla vuxna som vill kommer att vara vaccinerade i Sverige i början av säsongen. Samtidigt hör man från fotbollsrörelsen att det jobbas frenetiskt med att försöka övertyga beslutsfattare om att fotbollen är väldigt väl rustad för smittsäkra evenemang med begränsad publik. Jag tror att folk helt enkelt känner att det är en tidsfråga innan dörrarna öppnas, åtminstone på glänt, och då vill man ha ett säsongskort eftersom säsongarna alltid är de som kommer att släppas in först, säger biljettansvariga Josefine Gasslander.
Hon betonar även att just damkorten säljer extra bra.
– Det är klart att det allsvenska avancemanget och en rad spännande nyförvärv skapar ett sportsligt drag på Hammarby IP. Samtidigt vet vi att Hammarby inte fungerar som andra klubbar. Vi är inte lika känsliga för sportens påverkan. Vi dippar inte i motgång och vi höjer oss inte så mycket i framgång. Ökningen vi ser på damsidan är nog en större rörelse i intresset. Något vi kommer ha med oss långsiktigt och som är väldigt typiskt Hammarby, säger hon.
Nu släpps nyförsäljningen för damerna
Tempot på damsidan har också lett till en förändring i säsongskortsförsäljningens planering. En ändring man förberett sig på.
– Vi kommer att släppa upp öppen försäljning av damkorten redan på måndag klockan 13.00. Mer info om det kommer kommer under morgondagen, säger hon och fortsätter:
– Vi hade förberett för att kunna göra det om vi skulle få den här effekten. Det var ju omöjligt att veta på förhand, även om vi sett tendenser till att intresset för damerna ökat rejält på sistone. I och med att vi inte slagit i något tak på damsidan kan vi öppna försäljningen utan att det påverkar för de som fortfarande inte har hunnit förnya. Sedan får vi se hur länge vi har det öppet. Vi har ännu inte spikat var taket ska ligga när det gäller säsongskort på Hammarby IP men fortsätter det så här kommer vi tvingas göra det. Målsättningen är ju givetvis den samma som på herrsidan – att sälja slut alla tillgängliga kort. När det gäller Tele2 Arena rör det sig om 50 procent av publikkapaciteten som finns tillgänglig som säsongskort och någonstans där kommer vi nog att landa på damsidan också. Men vi kommer att återkomma om det.
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Comments