toggle menu

Medlemsmötet: Två timmar med hög takhöjd i aulan

Av Mattias Jansson, Publicerat för 8 år sedan.

På torsdagskvällen höll Hammarby IF Fotbollförening ett nära två timmar långt informationsmöte för sina medlemmar. 198 hade slutit upp på Bohusgatan, där en övergripande informationsdel följdes av en frågedel där det var högt i aulans tak. Här är ett referat från mötet.

 

Övergripande om dagsläget

 

Föreningens och bolagets ordförande, Richard von Yxkull, inledde med att glädjas över så många närvarande och det stora engagemanget, innan han raskt gick in på sin egen del – det övergripande arbetet i klubben. 18 304 är medlemmar, vilket gör oss till den troligen största fotbollsföreningen i landet, och siffran kan jämföras med 8000 för fem år sedan. 2650 aktiva spelare och 700 ledare innebär en ökning på 20 procent årligen under samma period, och ordföranden riktade en stor eloge för det stora dagliga arbetet som görs. Publiksnittet på 23 220 beskrev han förstås som fantastiskt, och frukten av jobb på många fronter där fler segment än någonsin i samhället går och ser Bajen.

 

Vi har en helt annan stabil grund nu än tidigare, och den stora utmaningen blir ”Hammarby 2.0” – hur ser framtidens förening ut? Där ska vi titta på vad andra gjort bra eller mindre bra, rannsaka oss själva och våra processer, och hitta inspiration inte minst från de egna leden. Prioriterad i dagsläget är kärnprodukten, det vill säga sporten, och här blir utmaningen att framöver tillhöra toppen, ibland vinna, ibland spela utomlands – utan att få för stora hack på vägen dit. Det handlar om pengar, organisatoriska roller, ett än bättre gemensamt arbete hos förening och bolag, och von Yxkull hoppas efter hösten kunna återkomma kring det långsiktiga tänket.

 

När det gäller ombyggnationen av Årsta IP har det ju varit en lång resa framåt med bygglov och annat, än har ingen spade satts i marken, en efter upphandlingar och genomgångar under våren och sommaren är man nu inne på finliret och hoppas kunna sätta igång under hösten. Beträffande finansieringen kommer Hammarby Fotboll i september gå ut till supportrar och sponsorer med stora grönvita hjärtan och erbjuda möjligeten att finnas med som finansiellt stöd.

 

Hammarby IP, ett inkast från möteslokalen, står ju också inför en större upprustning. På torsdag nästa vecka inleds ett jättestort projekt som kommer att landa något få klubbar i världen kan stoltsera med – en egen matchplan mitt i stadsdelen som är föreningens hjärta. Tillbyggnationen som ska ta ungefär ett år görs främst för att kunna bedriva damverksamheten efter allsvensk standard, men kommer självklart att gynna många då alla Hammarby-lag kan visa upp sig på Kanalplan. Två huvudläktare och en mindre läktarsektion, en plan där värme grävs ner, nya omklädningsrum, ett uppfräschat kafé och inte minst den nya entrén där besökaren kliver rakt in på läktaren från gatunivå – ”det kommer bli ballt, vår nya bas, och hjärtat för oss där vi utöver att visa upp U17, U19 och U21 också hoppas kunna spela A-lagets träningsmatcher”, avslutade Richard.

 

kanalplan-entre

 

Förening, ungdom och akademi

 

Peter Kleve, föreningschef, tog plats på podiet. ”Som vanligt börjar jag med att visa upp antalet spelare, och det finns säkert de som tycker det blir tjatigt, men jag ska prata om varför det är så viktigt att vi växer”, inledde han. 2011 togs ett beslut utifrån värdet att växa, och redan innan flickfotbollens inträde i fjol var antalet aktiva mer än fördubblat. Flickorna under 15 har dessutom blivit dubbelt så många bara på den här korta tiden, och där finns stor potential att växa ytterligare.

 

De fem befintliga skolsamarbetena blir sju till hösten, när Bredängsskolan och Tornadoskolan (i Skarpnäck) knyts till Hammarby. ”Det är inte alla rektorer som är intresserade av att ha fotboll på schemat, men det kan jag lova att de blir, om jag kommer med 200 elever som vill börja”, konstaterade Kleve. Väldigt många tränare har som dröm att jobba med fotboll på heltid, och i Bajen kan vi nu erbjuda detta i allt större utsträckning, i och med skolsamarbetena. Samtidigt väljer elever som brinner för fotboll förstås en skola där de kan ägna sig åt att lira. Därmed blir breddverksamheten viktig inte bara för att många framtida supportrar fostras i föreningen, utan även för akademisidan som får större resurser. Bland resultaten för Hammarby Akademi på senare tid nämnde Kleve semifinalplatsen i Gothia Cup för P11, segern i KB Cup för P12 där man bland andra slog FC Köpenhamn, och P13 som tog hem inofficiella SM i Lomma – en bra sommar.

 

Samtliga 700 ideella ledare arbetar med värdegrunden, och ungdomsspelarna går alla igenom den hemma ihop med målsman. Värdegrunden syns på hemsidan, dess ledord i vår unika kaptensbindel, och genom utmärkelserna Värdegrundsmedalj och Värdegrundspris. Som paus i mötet fick deltagarna se ett av de mest ambitiösa bidragen när alla lag under fjolåret spelade in egna filmer om värdegrunden – flickor 02, som gått in i studion för att spela in en remake av ”Bajen var namnet” med egenkomponerade verser.

 

20160724 - Hammarby vs AIK 0 - 3

 

Hammarby Fotboll AB

 

VD Henrik Kindlund tog till orda, och tackade Peter för ett strongt föreningsjobb. Organisatoriskt har Hammarby börjat sätta infrastrukturbitarna som inte funnits på plats tidigare. Flytten till en ny arena där potentialen på publiksidan kan tas tillvara, tillväxten på sponsorsidan, en toppmodern träningsanläggning på gång ”i klass med andra allsvenska klubbar snarare än Division 6 Uppland”, en stark ungdomsverksamhet där vår akademi är på väg att bli en av de absolut bästa i Sverige. ”Att Hammarby inte riktigt blivit en storklubb som IFK Göteborg eller Malmö FF tidigare skulle jag säga beror på att vi inte haft de bitarna, och vi har utvecklats enormt mycket på kort tid”, sa Kindlund. Han gick vidare med en genomgång av kansliorganisationen, där man haft jättebra medarbetare genom åren men konstant varit underbemannade och inte kunnat ta de steg som behövts.

 

Administrationen har fokus på ekonomin, även för föreningen, och lägger en budget i månadsskiftet september/oktober som godkänns av styrelserna. Utvecklingen på intäktssidan har dock gjort att budgeten blivit mindre relevant än de kontinuerliga månatliga prognoser som efter viss möda nu är på plats. Fördelen är kontrollen på ekonomin, inte Hammarbys paradgren alla gånger historiskt. Sponsoravtalen sköts ju nu via den egna marknadsavdelningen som håller koll på avtal och jagar kostnader.

 

Prognosen just nu är att vi landar i en omsättning på 100 miljoner kronor, ett positivt resultat på minst fyra miljoner och i så fall ett eget kapital på 17 miljoner. Det långsiktiga målet är 30 miljoner, och efter tre miljoner för några år sedan (”en dyr tandläkarräkning från konkurs”) segar vi oss långsamt dit. Vi är förstås långt ifrån MFF, och Häcken som med 62 miljoner i fjol är näst rikast, men därefter ligger de stabila toppklubbarna (”utom Göteborg som håller på med något svårförståeligt”) runt 30 miljoner.

 

På biljettsidan hyrs två-tre personer in för säsongskortshanteringen som vi upplever blivit betydligt bättre de senaste två åren, framför allt senast, då det gick väldigt smärtfritt med en hög servicenivå. För en budgetansvarig var det dock svettigt med sen snart och få sålda säsongskort innan mitten av januari, men det tog ju därefter enorm fart med runt 500 kortköp per dag. Kring publikutvecklingen har alla inblandade lagt ner stor kraft i samarbetet med supporterorganisationerna, en braksuccé på alla sätt, ”och högt i tak som det ska vara, gör vi saker fel får vi tydlig återkoppling i realtid”.

 

Kommunikativt ska kanalerna förbättras med mer info, som inte bara ska tillse att folk köper biljetter utan även bygga ett generellt Hammarby-intresse. När CRM-systemet, där vi samarbetat med andra SEF-klubbar, kommit på plats ligger vi långt framme i att ha koll på biljettköparna. Stort fokus ligger på barn och ungdomar, självklart våra egna spelare som i stor utsträckning går på A-lagsmatcherna, men man arbetar mycket med BUS där familjeläktarna nu i stort sett är utsålda varje match, och arbetet med gröna linjen där föreningar och skolor i Söderort bjuds in fortlöper även om omfattningen är lite mindre jämfört med tidigare år. Siffrorna är överlag lite över årets budget; antalet något större, men fler köp av de billigare biljetterna.

 

På marknadssidan är det första året på egna ben, där Patrik Blomquist som kom in förra våren byggt upp egna processer. Merchandise-samarbetet med Intersport har varit väldigt bra på försäljningssidan, med distribution och logistik, medan sortimentet inte hängt med. Där har en omstart gjorts i sortimentrådet och man har anlitat Calle Reimers, detta lär få fullt genomslag först nästa år men har börjat väldigt bra. Resultatet väntas landa på ungefär 18 miljoner.

 

Gällande sponsorförsäljningen handlar det mycket om justeringar av fjolårets goda arbete. Mellan september och april säljs fasta samarbeten, och det är ett hektiskt genomförande då säsongen förlängts betydligt med Svenska Cupen, ett välbevakat träningsläger och aktiviteter nästan året om – till skillnad från förr då det inte hände mycket mellan säsongerna, något som är en utmaning för organisationen. Med 30 miljoner har de fasta sponsoraffärerna gått upp med 50 procent, ungefär på den nivån man hoppades, och på sikt är 40 miljoner nästa mål. Då behövs förstås fler sponsorer, men framför allt en högre nivå för de riktigt stora. För det behöver vi leverera gentemot dem över längre tid, framför allt med sportsliga framgångar. Exempelvis har MFF och Elfsborg också arbetat mycket och länge med affärsnätverk, där man samlar hela regionens näringsliv runt klubben, något som av naturliga skäl är svårare i Stockholm. Men att sponsorer lär känna varandra och också gör affärer sinsemellan är en viktig faktor; ryktet sprids och sedan i våras har Hammarby kontaktats av företag som visat intresse för att medverka i ett affärsnätverk.

 

Kommunikationssidan har länge bestått av Love Gustafsson, med Mattias Jansson på deltid de senaste fyra åren, och alldeles nyligen rekryterades Axel Pershagen (mångårig på Fotbollskanalen) för att stärka upp. ”Det känns väldigt bra, vi kommer kunna bygga på och leverera den kommunikation vi vill och behöver ha, och utnyttja våra kanaler fullt ut för att locka mer publik och sponsorer, och hålla er uppdaterade”, sa Henrik. Den nya hemsidan som lanserades 3 april har fallit väl ut, och ett strategiarbete inleds nästa vecka.

 

”På evenemangssidan har vi varit starka väldigt länge”, sa Kindlund, och berättade om organisationen samt de flera hundra som hjälper till kring hemmamatcherna. Klubbens ansvariga sköter även bortamatcherna, supporterdialog, ett växande BUS där bortaresan till Gävle senast var väldigt lyckad, medlemsmöten och informationsforum, och ett arbete med SGA och Levys där det går framåt om än alldeles för långsamt. Projektet Fotboll Utan Fylla som är igång handlar inte om att torrlägga eller blåstesta, utan få bort de allra värsta raketfyllorna, då dessa ställer till oreda för oss och övrig publik. Klubben arbetar varsamt och respektfullt, med utbildningar och projekt, som inte bara handlar om att alla på arenan ska ha en så bra upplevelse som möjligt utan även om ett ansvarstagande.

 

Det närmar sig beslutstagande i frågan om placeringen av ståplatssektionerna. Man har haft dialog med förespråkare för att behålla det som det är, och med de som vill flytta hela ståplats till kortsidan och utnyttja övre etage för detta, och genomförde också en stor undersökning i vintras som gav 3500 svar. Det är en komplex fråga på såväl kort som lång sikt, följderna för supporterkulturen i hela klubben är svåra att sia om. ”Det är en väldigt svår nöt att knäcka, men det kommer vi göra, beslut fattas i slutet av månaden och kommuniceras i början av september”, avslutade Kindlund innan sporten tog vid.

 

20160724 - Hammarby vs AIK 0 - 3

 

Sporten på A-lagssidan

 

Sportchef Mats Jingblad tog plats på scenen, uttryckte glädje över att träffa så många medlemmar, och blev inledningsvis intervjuad av radioprofilen Bo Johander. Mats konstaterade att det varit mycket att stå i, uppflyttning första året och att plantera in ett spel som tagit längre tid än man trott att få på plats, med dippar och färska problem att ta sista steget. Efter att ha skruvat på saker är vi på god väg att etablera oss i Allsvenskan, och har ett bra go i gänget, sa Mats som haft två lediga dagar sedan midsommar. ”Det är inte tuffare än jag trodde, jag har övergripande ansvar för många saker och ett 00-24-jobb där jag alltid ska vara tillgänglig som kan slita ibland, men jag får jobba med fotboll och människor i en fantastisk förening som Hammarby så främst är det bara glädje”, konstaterade han. Att sätta sig bland 25 000 och se en allsvensk match beskrev han som makalöst, tungt för alla när man förlorar, men en otrolig krydda när vi vinner.

 

I år hade vi förhoppningar att ligga lite högre upp, resultatmässigt borde vi haft ett antal poäng till, det är vi givetvis ledsna och besvikna över. Vi har förbättrat offensiven men blivit för naiva vissa matcher och blottat oss för mycket, det har vi tittat över och ändrat på. ”Man kan säga att vi är mer inriktade på varje motståndare jämfört med tidigare då det handlade mer om en vision, nu är det viktigast med trepoängare.”

 

På frågan om han tagit Nanne Bergstrand i örat på sistone, medgav Jingblad utan omsvep att det blev en olycklig presskonferens senast vilket man fått jobba lite med i gruppen. Det som tränaren menade var att man i svensk fotboll växer upp med att försvara i zon, och att det varit svårt att få spelare att våga mer i försvarsspelet och kliva förbi motståndaren, så det handlade mest om spelstil. Om publiken är besviken ska man veta att det inte är kul att gå in i ett omklädningsrum efter en förlust men spelarna har, både genom egna möten där deras idéer luftats och kollektivt, gett varandra den energi i gruppen som är viktig för att vända på en negativ trend.

 

Jingblad fick beskriva rekryteringsprocessen, som kan inledas med att ett av alla dagliga möten landar i att en snabb kantspelare behövs, och via kontaktnät med agenter och chefsscout Mikael Hjelmberg får in ett antal namn. De ventileras i ledargruppen, Mats och Mikael kollar vidare om något är intressant, och i så fall konsulteras Henrik som hör efter med styrelsen. De får en prognos på budgeten, förhandlingar med spelare, agent och klubb inleds, som Mats sköter. Det är alltså ett rejält filter som ska passeras innan en spelare är klar för Bajen. Nästa fråga gällde närområdet, i och med att andra klubbar hittat spelare i Uppsala och Södertälje. ”Vi har hjärnkoll på alla svenska fotbollsspelare, jag och Patrik Hansson och Pablo Piñones-Arce ser enormt mycket fotboll, men tajmingen stämmer inte alltid”, berättade Jingblad. Profilvärningar kom också upp, och därmed Imad Khalili: ”Han har väldigt mycket fotboll i sig och väldigt mycket kvar att visa, han vet det, och vill jättemycket men när han väl hamnat i bättre slag var Erik Israelsson i sitt livs form”, sa Jingblad.

 

Informationsmötet hölls ju på transferfönstrets sista dag, och Jingblad fick förstås ge sin syn: ”Vi hade tre namn vi hoppades få in, Pa Dibba blev klar, och de två andra har vi stora förhoppningar att få klart med längre fram. Tyvärr inte innan klockan 24 i kväll, eftersom deras klubbar inte släpper dem innan de själva kunnat värva ersättare. Vi ska inte ta in utfyllnad för att fylla upp numerären med spelare utifrån, då ser vi hellre att U19-spelare som Marcus Degerlund och Leo Bengtsson får chansen till större delaktighet i A-laget.” Gällande Nahir Besara, som ju presenterades av Örebro SK i dag, menade Jingblad att det handlade om tajming och en position där vi har ganska bra besättning. De hördes av tidigt i juni och intresse uttrycktes då eftersom vi hade förfrågningar på spelare, men sedan blev det inte rätt läge. ”Jag tycker väldigt mycket om honom både som spelare och människa, det svider i hjärtat att tacka nej, jag ringde i förrgår och meddelade Nahir – han älskar Hammarby och hade jättegärna velat komma hit.”

 

Innan en frågestund tog vid för Kindlund och Jingblad, fick sportchefen ge sin syn på Joseph Aidoos utveckling. ”Han är fantastiskt duktig och har egenskaperna vi vill få fram, han kom till ett helt nytt land med en annan kultur och fick börja med två matcher mot MFF som inte är något lätt lag att möta, nu har han börjat visa vad han kan och jag hoppas vi har en stor framtid med honom.”. Slutligen undrade Bo hur Mats ser på läget med Nanne. ”Han är lite ombytlig just nu, i dag hade han en fantastisk träning med spelarna, vad som händer i morgon vet man inte. Spelarna var besvikna över att Nanne var så besviken efter vinsten mot Kalmar FF, men han har pratat med gruppen och det är jättebra stämning mellan dem, han har förklarat att det han sa inte var riktat mot spelarna.”

 

Frågestunden

 

En medlem undrade hur nya och gamla sponsorer tas om hand, och Kindlund berättade att det är som vilken kundhantering som helst, även om många har stort Hammarby-hjärta. ”Vi har en grym organisation på arenan som tar hand om dem på ett jäkligt bra sätt, men där är både vi och de nervösa, så sköna samtal uppstår snarare i andra sammanhang – som en golfturnering där 100 sponsorer deltog nyligen, grillkväll på Årsta IP, Bajengalan efter säsongerna, och sedan stora helgresor utomlands för att se fotboll där vi senast var 75 stycken i Rom.” Man försöker verkligen fånga upp ett eventuellt missnöje, och det kan ju uppstå med uppåt 270 sponsorer, men menar att det fungerar bra i dagsläget.

 

Jingblad fick en medlemsfråga om att spelare bland annat uttryckt i poddar att tränaren inte varit tillgänglig för snack, och därmed om hur deras relation överlag är. ”Den är bra, men Nanne är ingen tränare som jobbar jättemycket med individuella samtal, men vi hade en utvärdering i maj där det var en av bitarna som spelargruppen tog upp. Därefter har vi organiserat om oss lite, Pablo har kommit in med nytt blod, och Patrik är som U21-ledare mentor för de yngre med samtal och uppföljning varje vecka. Vi har lyssnat och tagit till oss, och tror det fungerar bättre nu.”  Nästa medlem undrade när Kennedy Bakircioglu skulle krita på, och fick besked om att utvärderingen och förhandlingen nog påbörjas nu när det är höst.

 

Henrik fick frågan om effekterna av matchen mot Esteghlal, och berättade att de var ungefär som förväntat. Ett 50-tal förstagångsbesökare har kommit tillbaka regelbundet och ytterligare ett antal på strömatcher, medan man haft intressanta snack med företag i hela regionen kring Iran. Vidare tydliggjorde han att Fotboll Utan Fylla såklart också riktas mot sponsorläktaren, där ”en del av reaktionerna är lite mer svårhanterliga”, men förståelsen större och större. När det gäller sponsrande företag och deras tillvägagångssätt medgav VD:n att få stora bolag är helt kritvita, det är också något man kontinuerligt pratar om och ibland tackas det nej; bedömningarna sker från fall till fall.

 

Inte helt oväntat ägnades en stor del av frågestunden kring tabelläget, och att mycket står på spel gällande serietillhörigheten, inte minst med publikhaussen. ”Ingen kämpar hårdare än vi för att förändra trenden, vi hade en utvärdering i maj och började sjösätta det hela i mitten av juli. Det är inte alltid så lätt att få det att fungera på en gång, det vi försöker med överlag, men jag är oerhört imponerad av hur spelarna tagit till sig det vi skruvat på och dragit in två raka segrar. Vi har stora förhoppningar om att den negativa trenden vänts och om fortsatt poängplock på det här sättet. Det är inte många poäng upp till Häcken som jag såg spela i går, men det finns ett hot nedifrån – vi gör vad vi kan för att undvika det men måste se det positivt och jobba jättehårt för en bra höst.”

 

Bildbyrån

 

Och förändringar i spelet har ju gjorts i juli för andra året i rad, påpekade en medlem. ”Du har rätt – med facit i hand har vi för få poäng, vi får inte glömma att vi utökat antalet sätt att göra mål och vi trodde det skulle leda till fler vinster, men vi också släppt in betydligt fler. Det har vi ändrat på nu.” De två icke namngivna tilltänkta värvningarna kom åter upp. ”Ska vi lägga pengar på andra- eller tredjehandsalternativ när vi kanske kan få de som varit på tapeten i bästa fönster? Jag är övertygad om att vi inte spelar i Superettan nästa år. Man kan aldrig lova något, men vi har en tillräckligt bra trupp.”

 

Kindlund tillfrågades också om det finns en förberedelse för nedflyttning. ”Vi ska göra allt vi kan för att stanna kvar i Allsvenskan, vi ska ta poängen, och vi kommer spela där 2017. Självklart har vi riggat spelarkontrakt för att anpassa oss, och vi har en förberedelse för att publiktrenden vänder, men Superettan 2017 finns inte.” Tillfrågad om Kappa-processen berättade Henrik att den ska upp i rätten i november, men att han tror det görs upp innan dess, och han tydliggjorde också att detta inte har med Puma att göra alls. Ännu ett förtydligande gällde huvudtränarens frånvaro på mötet. ”Vi tog ett beslut efter AIK-matchen att fokus enbart är på tre poäng i nästa match, vi har fler stängda träningar och spelarna har nästan inga marknadsåtaganden just nu, optimalt hade Nanne varit här men det är en prioritering vi fått göra – att fokus helt är på GIF Sundsvall-matchen.”

 

Mats fick svara bestämt nej på frågan om det någon gång de senaste åren förekommit att en spelare lovats plats i startelvan. En medlem undrade sedan hur den nämnda järnkoll på spelare i Sverige går ihop med att endast Pa Dibba är värvad för hösten; hade vi bara tre alternativ? ”De här två spelarna är fortfarande väldigt intressanta för oss och vi vill inte låsa upp oss på de positionerna, jag tycker vi har ett material i dag som är mycket bra, och som vi tror kommer göra det väldigt bra under hösten.”, sa Mats, som inte ville berätta vilka positioner de tilltänkta värvningarna spelar på – men Henrik berättade att det rör sig om unga spelare. Han tryckte också på att det görs mycket som inte handlar om värvningar – förändringar av träningarna, organisationen kring laget, ledarteamets taktiska uppgifter och spelsätt. Frågan uppstod också om Dibba kan spela på måndag – ”Det är en laguttagningsfråga”, löd svaret.

 

En undring berörde backsituationen under våren. ”Vi fick två skadade på tre dagar kring premiären, du kan aldrig gardera upp dig helt utan en trupp på 30-35 man”, sa Mats, och Henrik fyllde i att man förstås försökte värva en vänsterback då. På frågan om tränarens situation sa VD:n att ”han har kontrakt, vi utvärderar efter säsongen och såklart också under den, och det händer att spelare som har kontrakt försvinner – vi behöver förstås ta ett rejält snack oavsett”. I sina samtal med de fem i spelarrådet har han också fått uppfattningen att det finns ett förtroende för Bergstrand i hela gruppen, inte minst som matchcoach. Sportchefen underströk också att huvudtränaren såklart är delaktig i värvningarnas profilering och kriterier.

 

En medlem undrade om Kindlund kunde berätta något om den ekonomiska analysen av framtidens ståplatslösning. Det ville han ogärna göra på detaljnivå, på grund av risken för missförstånd i den komplexa diskussionen, men på intäktssidan ska det inte skilja mycket – medan det möjligen diffar på kostnadssidan, något som dock verkligen inte kommer avgöra det hela.

 

Mötet gick mot sitt slut, och Mats fick svara på hur Nanne motiverade omdisponeringen i mittförsvaret – med att David Boo Wiklander är mest rutinerad och verbal, vilket kan hjälpa Aidoo som har snabbheten och ett allt större självförtroende, på det absolut bästa sättet. Henrik blev tillfrågad om hur klubbens sportsliga identitet hänger ihop med tränarens vara eller icke vara, och dennes vision, och konstaterade att Bajen ska stå för en anfallsinriktad fotboll. Det var också utifrån de kriterierna som man värvade tränare inför 2014 – både vi och Nanne står för offensiv fotboll. ”Men det blir jättekonstigt om jag går in och säger vem som ska spela högerback…”

 

Efter ännu ett tack för det stora engagemanget avslutades så medlemsmötet, två timmar efter att det inletts.

 

(Bild överst: hammarbyfotboll.se, i artikeln: Stockholms stad, Peter Jonsson, Peter Jonsson, Bildbyrån)

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS