Av Redaktionen, Publicerat för 6 år sedan.
Hammarby Fotboll utökar sitt CSR-arbete och har nu slutit ett avtal med Arbetsförmedlingen, med avsikten att tillsammans med klubbens partners hjälpa ungdomar att komma in på arbetsmarknaden.
– Vi ser detta som ett naturligt steg i den samhällsnytta Hammarby Fotboll bidrar med, och jag tror att det här kommer bli väldigt givande, säger Abel Abraham, CSR-ansvarig Hammarby Fotboll.
Hammarby har tecknat ett samarbete med Arbetsförmedlingen Globen, där målet är att hjälpa unga personer i Söderort som står långt från arbetsmarknaden till jobb. Ett led i dett är att arrangera en karriärsdag tillsammans med partners till Hammarby Fotboll där en jobbmässa kombineras med fotboll på Tele2 Arena.
Konceptet med karriärsdag har arbetats fram av Malmö FF, som är en av ytterligare fyra klubbar som tidigare slutit ett lokalt avtal med Arbetsförmedlingen, detta efter att Svensk Elitfotboll förra året presenterade en avsiktsförklaring tillsammans med Arbetsförmedlingen.
Hammarby och Globens AF-kontor var på plats i Malmö i våras och nu är man redo att lansera sin egen variant av karriärsdagen.
– Vi snappade upp det här via Svensk Elitfotboll från Hammarbys del och har haft kontakt sedan en tid tillbaka med Karin Heri på Malmö FF, som är personen bakom konceptet med karriärsdag. Vi tycker att det är ett jättebra initiativ och något som vi inom Hammarby Fotboll kan bidra kring. Sedan har det pågått en process under vintern och våren där vi försökt få kontakt med rätt personer inom Arbetsförmedlingen i Stockholm och nu har vi landat i det här, säger Markus Nilsson, vice vd i Hammarby Fotboll, om arbetet som pågått hittills, och fortsätter:
– Vi är i fasen nu där vi arbetar med att få företag och arbetsgivare att vara med i projektet, och att tillsammans med Arbetsförmedlingen ha en projektplanering för att göra allt förarbete.
”Spännande med nya samarbeten som är lite oväntade”
Arbetsförmedlingen i Stockholm, närmare bestämt AF Globen, ser fram emot hjälp från ett nytt håll.
– Det känns jättekul, det är spännande med nya samarbeten som är lite oväntade. För oss är det bara positivt att hitta olika samarbeten med arbetsgivare som blir lite win-win-win – för Hammarby, för oss och framför allt för ungdomarna, som ändå är målgruppen. Så det känns jättehäftigt att få göra det här tillsammans, säger Jonas Axelius-Edgren, sektionschef på AF Globen.
David Lindberg jobbar övergripande med avsiktsförklaringen som finns med Svensk Elitfotboll och de klubbar som är knutna mot Arbetsgivarcentret i Stockholm. Liksom Axelius-Edgren är han glad över att Hammarby vill göra en insats inom deras arbetsområde.
– Jag tycker att det är intressant att en storklubb tar ansvar för ungdomsarbetslösheten och bidrar till att hjälpa sina sponsorer att hitta rätt arbetskraft. Det är en viktig funktion i samhället, och det är ett stort ansvarstagande man gjort hos Hammarby. Man har ett stort nätverk som man är beredd att nyttja i det här sammanhanget och jobba aktivt med, så det är imponerande att man lägger krut på det här, säger David Lindberg.
Inriktning på södra Stockholm
Hammarby Fotboll betonar att det framför allt kommer bli södra Stockholm man kommer att rikta sig till – ett område där klubben redan gör flera olika samhällsinsatser. Skolbesök av både herr- och damspelare från A-lagen – där fokus är på kamratskap, hälsa, motion och kost snarare än fotboll – planeras att utökas med spontanfotboll till hösten, samt förstås karriärsdagen i september.
– Vi har sedan några år tillbaka bedrivit olika typer av samhällsinitiativ i södra Stockholm. Vi bjuder in barn och ungdomar till våra matcher, genomför skolbesök, arrangerar spontanfotboll på helger samt samarbetar med diverse samhällsorganisationer. Vi är den största samhällsaktören i södra Stockholm och ser detta som ett naturligt steg i den samhällsnytta Hammarby Fotboll bidrar med, och jag tror att det här kommer bli väldigt givande, säger Abel Abraham, CSR-ansvarig Hammarby Fotboll.
Bilden ovan:
Från vänster: Lizz Mirow, Arbetsförmedlingen, Markus Nilsson, Hammarby Fotboll , Jonas Axelius-Edgren, Arbetsförmedlingen, Kefa Eriksson, key account manager Hammarby Fotboll, Zandra Petersson, Arbetsförmedlingen, Abel Abraham, CSR-ansvarig Hammarby Fotboll.
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Comments