toggle menu

Hammarby Fotboll startar e-sportlag

Av Hammarby Fotboll, Publicerat för 7 år sedan.

Hammarby Fotboll tar nu steget in i den digitala gamingvärlden genom att lansera en ny satsning inom e-sport. – Tiden är nu mogen för Hammarby Fotboll att starta upp ett eget e-sportlag inom det digitala fotbollsspelet FIFA, säger Hammarbys VD Henrik Kindlund. Exempel på andra klubbar som redan är igång med denna satsning och matchspel är West Ham, Manchester City, Ajax, Schalke 04, Valencia, Wolfsburg, Roma och PSG.
 

Henrik fortsätter:
– Starten av ett e-sportlag inom Hammarby möjliggör nya intäktskällor till klubben, och parallellt med denna möjlighet finns det stora och delvis helt nya målgrupper och åldrar inom gamingvärlden, som vi vill komma i kontakt med. Denna satsning öppnar upp för nya och spännande kommunikationskanaler, och ligger helt i linje med klubbens rekryteringsarbete – att löpande attrahera nya supportrar, ny publik och nya medlemmar.

 

Hammarby Fotbolls e-sportlag kommer att bestå av fyra kontrakterade spelare. Ett första steg i rekryteringen av lagets medlemmar är att vi genomför en öppen tryout under två dagar, den 1 och 2 juli. Platsen är Farsta centrum. Från och med klockan 16.00 i dag kan alla personer från tolv år och uppåt som vill anmäla sig till FIFA-tryout.

 

Du kan anmäla dig här!

 

 

Vad är e-sport?
E-sport är ett tävlingskoncept som innebär att man tävlar mot varandra, i detta fall i FIFA, genom datorer eller spelkonsoler. Tävlingarna kan spelas via internet, lokalt nätverk eller LAN. När en match eller turnering utförs i LAN-format, betyder det helt enkelt att man sitter bredvid varandra och samsas vid samma konsol. Vid FIFA-turneringar är det oftast LAN-formatet som gäller. Olika intressenter, som sponsorer och publik, är på plats och det är så turneringen får uppmärksamhet. Spelas turneringen via internet livesänds oftast matcherna på olika streamingsajter, eller i tv-kanaler som exempelvis Viaplay eller Kanal 5.

 

Fakta:
• 2016 hade all e-sport en publik på 148 miljoner människor, en ökning på 29.5 procent jämfört med 2015.
• Totala intäkter för all e-sport låg 2016 på 4.22 miljarder SEK.
• Vid 2016 års upplaga av FIWC (FIFA Interactive World Cup) lyckades 32 FIFA-spelare av 2,3 miljoner kvala in till den stora turneringen i New York, där första priset var 200 000 dollar och en inbjudan till Ballon d’Or-galan.
• Företag som Red Bull, Microsoft, YouTube, Google, Sony och Coca-Cola är sponsorer till olika e-sportevent, eller lag och spelare.

 

LAN, Local Area Network, betyder oftast att man sitter i samma rum och spelar samtidigt som man delar nätverk
FIFA står för ”International Federation of Association Football” men kopplas till spelet ”FIFA 17”
E-sport är en förkortning av ”elektronisk sport”

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS