toggle menu

Julkalendern lucka 23 - Hammarby Cykel

Av Redaktionen, Publicerat för 2 år sedan.

I årets julkalender är alla medlemsföreningar inom Bajen inbjudna att presentera sig i varsin lucka. Självklart uppmärksammas också de sektioner som med tiden blivit vilande, och då får vi efter bästa förmåga berätta i deras ställe. I dagens lucka är turen kommen till den sett till SM-guld framgångsrikaste sektionen i Hammarby IF – cykeln, som levererade svenska mästerskapstitlar till klubben hela 51 gånger.

 

1899, alltså två år efter att roddklubben Hammarby blivit flersektionsföreningen HIF som hunnit få 77 medlemmar, tillkom cykelsektionen. Noterbart är att cyklisterna undantogs från Hammarbys fastställda tävlingsdräkt, ”med hänsyn till den risk de täfvlande kunde ha”, och det känns ju vettigt. Man kan tänka sig att Karl Fridolf Bodin var drivande i att få igång cyklandet – ”Bodis” som vi ser nedan var sedan tidigare framgångsrik inom både rodd och friidrott, och alltså en idrottsman i ordets rätta bemärkelse. På 1890-talet hade cykelns utveckling hunnit gå så långt att även vi kunnat använda dåtidens hojar utan problem.

 

 

Snart började HIF-idrottare att delta i lopp som Mälaren runt och Mariehamnspokalen. Framemot 1910-talet anslöt många till verksamheten och 1911 tog Erik Friborg SM-guld över 100 kilometer, på tiden 3,22,11. På 1920-talet räknades Hammarby som landets starkaste cykelklubb – och utdelningen i medaljer blev därefter. Ett antal cyklades hem inför storpublik på Velodromen, där Kristinebergs IP finns i dag. Välbesökt var även Sexdagars, Skandinaviens största lopp, som HIF arrangerade med start och mål på ”Kanalplan”. De gånger som fotbollsherrarna spelade inför riktig storpublik på den här tiden, hängde det oftast ihop med att man passade på att lägga matcher i samband med de populära målgångerna i cykellopp som kunde locka tiotusentals. Nedan förbereder sig de tävlande i välbekanta faggor 1925.

 

 

Framgångarna blev än större på 1930- och 1940-talen, då storstjärnan Sven “Svängis” Johansson representerade Hammarby. Storhetstiden tajmades perfekt med att cykelsporten peakade sett till publikintresse i landet, och vid sidan om ishockeyns framgångar var HIF Cykel kanske mest bidragande till att Bajen blev en populär storklubb. De kommande årtiondena blev skralare, men till 1970-talet hade en generationsväxling genomförts och HIF skulle åter vara att räkna med – om än mest i tävlingar utan SM-status och på ungdomssidan.

 

 

Runt mitten av 1980-talet började dock ekonomin i sektionen att kärva. Klubben nådde i början av 1990-talet skapliga framgångar inom mountainbike som tillkommit, medan den tynande landsvägscyklingen sprattlade till då Bajentrampet arrangerades på Södermalm 1994 ihop med Midnattsloppet och bandysektionen. Men till pengatrasslet tillkom att verksamheten drogs med ledarbrist och 1997 beslöt HIF-huvudstyrelsen att låta cykelsektionen bli vilande.

ANNONSER

Comments

comments

ANNONS