ANNONS
Av Mattias Jansson, Publicerat för 3 år sedan.
På tisdagskvällen anordnade Hammarby Fotboll ett samhällsanpassat medlemsmöte i digitalt format. Över 900 bänkade sig framför burkarna där hemma, och fick direkt från Årsta IP en genomgång av företrädare för klubben, som också fanns tillgängliga för att besvara ett urval av de hundratals frågor som skickades in. Här är en sammanfattning av mötet.
Nog för att många deltagare på båda sidor om utsändningen säkert vant sig vid digitala möteslösningar, men lite extra märkligt kändes det att träffas på distans i ett så här familjärt sammanhang. Samtidigt var mötet förstås efterlängtat, vilket inte minst märktes på det enorma intresset och engagemanget bland medlemmarna.
Richard von Yxkull inledde med att se tillbaka på ett 2020 präglat av osäkerhet, ett år där man från styrelsehåll ändå är nöjda med utfallet utifrån förutsättningarna. Framåt gäller det att utveckla alla affärsområden ytterligare, och ordföranden kunde inte utan belåtenhet berätta om två nya huvudsponsorer som väntas presenteras i februari. Fokus framöver ligger även på en så bra miljö som möjligt för våra egna talanger, och på att ta ett ännu större ansvar genom Samhällsmatchen.
Peter Kleve inledde sin vana trogen med lika imponerande som glädjande siffror. I och med femåringarnas uppstart till våren kommer antalet aktiva ungdomsspelare i klubben att överstiga 3500 individer, och den här gången kostade föreningschefen också på sig en prognos. 2023 är förhoppningen att Bajen blivit norra Europas största klubb sett till antalet aktiva.
Flickakademin benämner han som välfungerande, inte minst i de yngre årskullarna. Förbättringsutrymme finns framför allt hos F17 och F19, även om fem tjejer från egna led A-lagsdebuterade i fjol. Hammarby TFF-akademin utbildar många bra spelare och stänger inga dörrar till grönvitt spel. Där har såväl P17 som P19 klivit upp i näst högsta serien. Pojkakademin beskrivs som mycket lyckad; samverkan med herr fungerar riktigt väl, inte minst tack vare Frej-samarbetet. Futsalen växer som sport i Sverige och i vissa kommuner byggs nu nya hallar, förhoppningen är givetvis att även Stockholm ska vakna till.
Kleve återkom också till IK Frej, eftersom många av medlemsfrågorna berört ämnet. Konceptet var en tid optimalt för båda klubbarna, med ett tiotal Hammarby-talanger som bidrog och lutade sig mot lika många mer seniora Frej-spelare. Pandemin har dock försatt IK Frej i en konkurssituation och för Kleve, som har en mångårig bakgrund i Täbyfotbollen, gäller det att bidra till en långsiktig lösning som båda parter är nöjda med. Här betonade föreningschefen att Frejs medlemmar äger frågan och att man får invänta deras årsmöte.
Henrik Kindlund tog vid och vd:n beskrev 2020 som ett överlevnadsår, där vi räddades av ett stöd från supportrar och sponsorer som vida överträffade andra klubbars, och av runt 16 miljoner kronor i statligt stöd. Även om vi bara är halvvägs genom prövningen som covid-pandemin medför har vi så här långt klarat oss så bra som det går att begära. Rent ekonomiskt ser det ut som att bolaget gör ett plus minus noll-resultat. Därutöver kommer klubben att reservera cirka 14 miljoner kronor, som i första hand är tänkta att täcka återbetalningar till säsongskortare 2020 och eventuella kundförluster bland sponsorer. Kindlund riktade ett stort tack till alla som stått kvar och för alla sålda stödplåtar, och för kampanjen med musikvideon – som han rankar topp 5 bland det Bajen kommunicerat sedan internets framväxt.
Den stora frågan 2021 handlar ju om publik på arenorna. Och det är bokstavligen ett frågetecken, där klubben jobbar utifrån olika scenarier på samma sätt som under 2020. Huvudspåret är 500 till 5000 på Tele2 Arena fram till juni och full publik efter EM då befolkningen förhoppningsvis vaccinerats, och man arbetar hårt ihop med tvillingklubbarna och SEF, men det finns också en buffert. I budgeten är säsongskortsförsäljningen en grundplåt och Kindlund gladdes förstås av 1800 sålda herrkort på sex-sju timmar, att jämföra med 1400 på två dygn inför rekordåret 2020. Även till Hammarby IP har försäljningen kommit igång på ett riktigt bra sätt.
Beträffande kommunikationen, som det också funnits funderingar kring från medlemshåll, beskrev vd:n de faser som förlupit genom åren. Säsongerna efter arenaflytten hölls en bra supporterdialog som i förlängningen innebar intäkter till nya Årsta IP och investering i såväl marknad som herrarnas A-trupp. Kindlund menade att kommunikationen dock inte nått hela vägen fram trots hög produktivitet. Efter att historiskt ha varit framgångsrika, menade Kindlund att man fastnat lite i gamla hjulspår och behöver en nystart. Organisatoriskt ska det bli verklighet genom tillsättandet av en kommunikationschef, som ska leda omstarten och se till att klubben når fram beträffande kanaler, målgrupper och innehåll. Även kring supporterdialogen ska det göras ett omtag.
Efter ett paussegment av det angenämare slaget, där tittarna bjöds på A-lagens samtliga mål 2020, äntrade de båda sportcheferna podiet. Johan Lager konstaterade att damallsvenska nykomlingar oftast ramlar ur direkt, och att man är ödmjuk inför det, men att man har stor tilltro till möjligheterna att göra bra resultat samtidigt som Bajen fortsätter att spela en konstruktiv, attraktiv fotboll. Jesper Jansson hymlade å sin sida inte med att Hammarby inte bara ska vara Skandinaviens största fotbollsklubb, utan även den mest betydande. Följaktligen fick duon också utveckla sin syn på vinnarkultur.
Lager berättade om en fortfarande ung flickakademi, där åldern sänkts till tio år för att fostra spelare själva i högre grad. Förutsättningarna, bland annat för att rekrytera tränare av hög klass, behöver lyftas – men A-lagstränarnas positiva inställning till talanger från egna led betonades. Jansson var även han inne på vikten av att lyfta in Hammarby-produkter; han menade att herrlaget 2020 var något ålderstiget och att självförtroendet när det gäller att satsa på de yngre behöver skruvas upp.
Mötet avslutades med en medlemspanel där Åsa Svensson och Bajen Fans ordförande Jonas Karlsson Öhlin tog upp ett antal av de frågor som skickats med från deras respektive sfär. Villkorstrappan fortsätter ju dessvärre att vara en viktig fråga för supportrarna och därmed även för klubben. Kindlund betonade att det gäller att fortsätta driva opinion och argumentera väl, samtidigt som SEF fortsätter att driva på än mer genom sina kontakter med klubbar, supporterorganisationer och inte minst förbund.
Kanske inte helt förvånande då medlemsdialogen var minst sagt efterlängtad såväl runt om i Bajenland som i Hammarby Fotboll, så drog mötet ut på tiden. Efter drygt två timmar fick vi rikta ett stort tack till deltagarna vid fotbollssektionens klart största medlemssammankomst någonsin. Vi hoppas alla på bättre tider än de som råder nu, medan det ju tills dess är positivt med detta sätt att återfå viss närhet oss emellan.
Foto: Henric Wauge
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Comments