Av Jakob Uddeholt, Publicerat för 7 år sedan.
Över 5 700 svar kom in på den årliga publikenkäten, det överlägset högsta antalet svar hittills och över 2000 fler än 2015. Tack till alla er som ställde upp och bidrog.
Åldersfördelningen var relativt jämn där 23 % tillhörde åldersgruppen 19-30, och 26 % tillhörde gruppen 41-50 år, vilket var de två största grupperna. En positiv utveckling med nästan 11 procent i gruppen över 60 år, fler än tidigare. En stor majoritet, 66 %, hade sett 10-15 av hemmamatcherna under säsongen. En större andel av de svarande än tidigare år var kvinnor, men tyvärr endast 14 procent.
Svaren innehåller givetvis många detaljer och dimensioner som kan sammanställas bland annat genom olika filtreringar, men här presenteras de generella mönster som ger en bra bild av den allmänna uppfattningen i olika delar som rör arrangemangen. Resultaten för respektive områden förmedlas senare vidare till de olika ansvariga.
Nedan följer en övergripande genomgång av svaren:
EJ GÅ PÅ MATCH
För första gången ställdes frågan av vilken/vilka anledningar som de som svarat valt att inte gå match. Av de fasta svarsalternativen så var tiden den överlägset främsta anledningen, med 64 % av svaren. 8 % angav ekonomi, 1 % vetskap om matchen, 5 % otrygghet och 3 % angav sportsliga resultat som anledning till att inte gå på match. I de fria svaren angavs främst jobb, resor och sjukdomar som anledningar.
SÄSONGSKORT OCH BILJETTER
Säsongskort
Av alla som svarat hade 64 % haft säsongskort under säsongen. Av dessa ansåg de flesta att priset på säsongskortet var lagom (72 %). 5 % ansåg det vara billigt och 19 % ansåg det vara dyrt, det senare en ökning med några procent. På frågan om hur hanteringen av säsongskortet upplevts så angav 80 % att det gjorts bra eller mycket bra, en ökning med några procent. 16 % angav OK medan endast knappt 3 % hade angett dåligt eller mycket dåligt.
I den öppna frågan om hur hanteringen av säsongskort skulle kunna förbättras så var svaren mycket varierande där några återkommande saker var önskemål om att göra det enklare att vidarebefordra biljetter och kunna byta platser. Generellt följde årets svar en utveckling som började förra året med större andel positiva svar och färre klagomål på leverans, uthämtning och brist på återkoppling som nämndes mycket efter tidigare år.
Lösbiljetter
På frågan hur biljettköp till enskilda matcher har upplevts svarade mer än 77 % mycket bra eller bra, en liten minskning sedan året innan men högre än åren innan. Knappt 4 % har upplevt det som dåligt eller mycket dåligt. På de öppna svaren om vad som kan förbättras ansåg många att det borde gå att välja mer specifik plats vid köpet, att kapaciteten i systemet upplevs bristfällig vid biljettsläpp till större matcher och att tydligare information om att biljett kan visas upp i mobilen efterfrågas.
SERVICE
Mat och Dryck
På frågan om hur utbudet på mat och dryck upplevts så var svaren varierande. Största andelen angav utbudet som OK (41 %). Andelen som angett det som bra var 21 % och andelen dåligt var 18 %. Resterande svar är jämt fördelade på mycket bra, mycket dåligt och ingen uppfattning. Detta innebär små förändringar jämfört med året innan men med några procent fler som är missnöjda och några procent färre som är nöjda.
I de öppna svaren om vad som kan förbättras är det varierande svar men där exempelvis förslag på mer prisvärt utbud(med fokus på pris och kvalité), större barer (men även en del som förespråkar borttagande av starköl), och mer varierat nämns extra mycket.
Kiosker och barer
På frågan om upplevelsen av kötiden vid kioskerna anger störst andel, 39 %, att det är OK. Nästan 40 % har upplevt det som dåligt eller mycket dåligt medan endast knappt 15 % upplevt det som bra eller mycket bra. Skillnaden är liten jämfört med tidigare men med liten minskning av de positiva uppfattningarna och ökning av de negativa.
Svaren på frågan om bemötandet vid kioskerna är resultaten relativt ok men med en liten försämring jämfört med året innan. Där hade de flesta angett bra, 39 %, eller ok, 35 %. Drygt 10 % angav mycket bra medan en liten del hade angett dåligt eller mycket dåligt.
Kötiderna vid barerna hade knappt 31 % angett som mycket dåligt eller dåligt. Endast cirka 9 % hade upplevt det som bra eller mycket bra. I denna fråga hade en stor del, ca 39 %, ingen uppfattning. Resultaten var marginellt mer negativa än året innan. Inom detta område fattade Hammarby Fotboll beslutet utifrån ombyggnaden av norra nedre vilket medförde förändrad kapacitet i utrymningsvägar bakom läktaren. Detta har sannolikt påverkat resultatet till det sämre då det blivit ännu högre tryck på de två enheterna bakom östra och västra nedre. Däremot kan detta också vara anledning till att en större andel av de som haft säsongskort på norra nedre upplever köerna för kiosker som bättre.
Souvenirer
När det gäller upplevelsen av utbudet på souvenirer vid match hade de flesta angett det som bra följt av ok. Knappt 13 % hade negativ upplevelse. Relativt många, ca 21 % hade inte någon uppfattning. Resultatet är en liten förbättring.
Toaletter
Det kära ämnet toaletter är något som har mest positiva svar av allt. Nästan 76 % hade positiv uppfattning medan endast drygt 3 % har en negativ uppfattning.
Entréer
På frågan om kötiden vid entréerna hade drygt 55 % angett det som bra eller mycket bra medan endast drygt 9 % angett dåligt eller mycket dåligt. En minskning av de positiva uppfattningarna jämfört med 2015.
Bemötande servicepersonal
Frågor som många besökare svarade väldigt positivt på var hur bemötandet från servicepersonal upplevts. Publikvärdar, ordningsvakter, visitationspersonal och arenans personal vid ingångarna har samtliga fått goda omdömen vilket följer ett tydligt mönster från tidigare år. Endast ett par procent per funktion har angett att de bemötts dåligt eller mycket dåligt.
Barn och familj
Upplevelsen för supportrar som gått på match med sin familj var mycket positiv med drygt 86 % som svarat bra eller mycket bra. Knappt 3 % hade angett upplevelsen som dålig eller mycket dålig.
På de öppna svaren angavs som positivt att trygghetskänslan är hög, att det finns aktiviteter med BUS bakom läktarna, att det blivit en till läktare för barn och familj. På den negativa sidan angavs bland annat pyroteknik, språkbruk och att det är för många vuxna utan barn på ena familjeläktaren.
SLO-funktionen
På frågan om besökare märkt av SLO-funktionen inför, under och efter matcherna svarade 42 % ja och 58 % nej. Det är en liten minskning av antalet som märkt av den, något som kan ha att göra med det större antalet svarande men visar likväl på behovet att nå fler.
Bland kommentarerna om vad man skulle vilja se mer av svarar många att de vet ej, vilket kanske relaterar till att många inte märkt av funktionen och heller inte vet vad de ska vänta sig av den. Många positiva åsikter om funktionens behov i vardag och på match framförallt som lugnande och informativ roll där det behövs mest.
Bland det negativa/önskemålen finns att funktionen borde synas för fler åskådare än bara klack och att kommunikationen i bland annat sociala medier skulle kunna öka och förbättras, framförallt inför match. Fler önskar att mer ska göras när det eldas på läktarna och har önskemål att SLO:er tydligare markerar mot det. I det ligger en del av ett vanligt missförstånd med funktionen men synpunkten kan visa att arbetet med att förtydliga funktionen behöver förbättras. Arbetet som pågår är just att utöka funktionen till att nå fler besökare och kommer så att fortsätta.
Information inför hemmamatch
Uppfattningen om informationen om arrangemanget på hemmaplan är fortsatt väldigt positiv med knappt 79 % som angett mycket bra eller bra och endast drygt 1 % angett dåligt eller mycket dåligt. På öppna frågan om vad som kan förbättras i informationen nämns bland annat att nå ut ännu mer i sociala medier, vara tydligare med vilka regler som gäller och göra tydligare event.
Information inför bortamatch
Uppfattningen om informationen om arrangemanget inför bortamatch är också den väldigt positivt med över 57 % som angett mycket bra eller bra, endast drygt 2 % tycker den är dålig. En stor andel, 23 % har angett vet ej, vilket är en markant ökning och kan eventuellt tillskrivas det högre antalet svarande med fler som inte åker på bortamatcher. På öppna frågan om förbättring så är det överlag nöjda synpunkter, några återkommande förslag att det skulle kunna informeras lite mer om i sociala medier och att informationen kommer tidigare.
Marknadsföring av hemmamatcher
För första gången fanns också en fråga om förslag på hur Hammarby Fotboll kan marknadsföra hemmamatcherna på ett bra sätt. Många och varierande förslag skrevs där flera kommentarer uttryckte att det generellt är bra där framförallt klubbens arbete med skolor och ungdomar nämns som bra men där en del tyckte att mer reklam för matcherna borde göras i media och i sociala medier.
Allmänt om förbättrad publikservice
Som sista fråga gavs möjlighet att fritt beskriva vad som kan förbättras i publikservicen på Hammarby Fotbolls arrangemang. Svaren är otroligt många och väldigt varierande, både positivt och negativt, där de vanligaste kommentarerna handlar om återkommande önskemål relaterat till mat och dryck, framförallt om köerna och barerna. Pyroteknik nämns negativt av många med förslag på mer åtgärder, även hantering av medhavda föremål och rökning på läktarna var bland andra återkommande ämnen. Ett stort antal uttrycker önskemål om att långsidans ståplats bevaras.
Hammarby Fotboll tackar återigen alla som medverkat i enkäten, svaren utgör en mycket bra uppfattning av supportrarnas omdömen och prioriteringar vilket är bra som beslutsunderlag för framtiden. Hammarby Fotbolls SLO Jakob Uddeholt ansvarar för hanteringen av materialet och säkerställer så att ansvariga för olika arbetsområden får de delar av enkäten som berör deras område.
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Publicerades för 1 år sedan
Comments